amino rugstys

Amino rūgštys – itin svarbūs organiniai junginiai, iš kurių susideda baltymai. Visi gyvi organizmai sudaryti iš baltymų. Baltymai yra neatskiriami nuo gausybės procesų, vykstančių gyvuose organizmuose. Žmogaus kūne baltymai įeina į raumenų audinio, raiščių, sausgyslių, visų organų, plaukų, nagų sudėtį. Baltymai įeina į skysčių ir kaulų sudėtį. Hormonai bei daugelio organizmo reakcijų katalizatoriais esantys fermentai, taip pat yra baltyminės kilmės.

Visi baltymai, iš kurių susideda mūsų organizmas, yra unikalūs ir atlieka konkrečias, jiems skirtas, funkcijas, Baltymai organizme sudaryti iš amino rūgščių. Tačiau ne visos amino rūgštys sintezuojamos organizme vykstančių procesų metu. Kai kurios iš jų yra nepakeičiamosios ir privalo būti gaunamos su maistu arba vartojant specialius papildus.

Pateikiame nepakeičiamųjų amino rūgščių sąrašą:

  • valinas;
  • fenilalaninas;
  • histidinas;
  • izoleucinas,
  • leucinas;
  • lizinas;
  • metioninas;
  • treoninas;
  • triptofanas.

Aminorūgščių nauda organizmui

Taigi svarbu taisyklingai maitintis, o, esant būtinybei, aprūpinti organizmą nepakeičiamosiomis amino rūgštimis, vartojant tam skirtus papildus. Jie itin svarbūs sportininkams ir asmenims, siekiantiems paspartinti raumenų augimo procesą, pasiekti geresnių rezultatų sporto salėje. Amino rūgščių papildai taip pat gali būti naudojami metant svorį (žinoma, derinant jų vartojimą su reguliaria fizine veikla).

Išvardintiems tikslams pasiekti tinkamiausios vadinamosios BCAA amino rūgštys ir papildai, aprūpinantys jomis mūsų organizmą. BCAA – šakotosios struktūros amino rūgštys (angl. Branched-chain amino acids: BCAA), jas sudaro trijų, nepakeičiamųjų amino rūgščių grupė: leucinas, izoleucinas ir valinas. Be aukščiau išvardintų funkcijų, jos taip pat atlieka svarbų vaidmenį, mažinant po treniruočių patiriamą nuovargį. Todėl jos itin svarbios intensyviai sportuojantiems asmenims.

Šiuo metu rinkoje itin gausi amino rūgščių papildų pasiūla. Kartais sunku nepaklysti jų gausoje. Jeigu ieškote priimtiniausio varianto, tačiau norite iš arčiau susipažinti su skirtingų gamintojų siūlomų papildų kainomis ir jas palyginti, rekomenduojame apsilankyti svetainėje www.papildukaina.lt. Joje rasite ir apžvalgas, sudarytas iš vartotojų atsiliepimų, bei konkrečios papildų grupės savybių aprašymus.

Kokias dar funkcijas atlieka amino rūgštys?

Jau kalbėjome apie tai, kad amino rūgštys įeina į organizmo veiklai itin svarbių baltymų sudėtį, tačiau jos atlieka ir kur kas daugiau funkcijų.  Vardijame jas žemiau:

  • Amino rūgštys veikia kaip neuromediatoriai. Tai cheminės medžiagos, perduodančios nervinius impulsus iš vienos nervinės ląstelės į kitą. Subalansuota ir taisyklinga jų veikla svarbi tiek fizinei, tiek psichologinei sveikatai. Todėl, kai kurios amino rūgštys būtinos sklandžiam smegenų darbui.
  • Amino rūgštys taip pat svarbios, siekiant sklandžiai įsisavinti vitaminus ir mineralus.
  • Kai kurios amino rūgštys neatsiejamos nuo raumenų aprūpinimo energija. Štai kodėl jos tokios svarbios aktyvų gyvenimo būdą gyvenantiems žmonėms.

Taigi akivaizdu, kad amino rūgštys itin svarbios sveikam ir taisyklingam organizmo funkcionavimui, tiesa, ne visos amino rūgštys yra nepakeičiamos, kai kurias iš jų sintezuoja mūsų kepenys jos vadinamos pakeičiamosiomis. Tokiomis amino rūgštimis laikomos šios:

  • alaninas;
  • asparto rūgštis;
  • asparaginas;
  • glutamo rūgštis;
  • serinas.

Dar egzistuoja ir dalinai nepakeičiamos amino rūgštys. Tai:

  • argininas;
  • cisteinas;
  • glicinas;
  • glutaminas;
  • prolinas;
  • tirozinas.

Kas atsitinka, kai organizmui trūksta amino rūgščių?

Kai organizme susidaro nepakeičiamųjų amino rūgščių trūkumas, sulėtėja baltymų sintezė. Dėl to kyla įvairiausi sveikatos sutrikimai – pradedant virškinimo sutrikimais, baigiant depresija ir galimu augimo sulėtėjimu. Nepakeičiamųjų amino rūgščių trūkumas organizme susidaro, veikiant tokiems faktoriams, kaip: virškinamojo trakto veiklos disbalansas, infekcijos, traumos, stresas, kai kurių vaistų šalutinis poveikis, senėjimo procesas ir kai kurių kitų maistinių medžiagų trūkumas. Štai kodėl taip svarbu papildyti savo organizmą nepakeičiamosiomis amino rūgštimis.

Tačiau šiam tikslui pasiekti dažnai neužtenka vien subalansuotos mitybos. Esant didesniam aptariamų medžiagų poreikiui (sportuojant, metant svorį, patiriant minėtus sveikatos sutrikimus), svarbu jomis papildyti organizmą, pasirinkus tinkamus maisto papildus. BCAA papildai – puikus būdas atgauti organizmo baltymų sintezės pusiausvyrą, pagerinti sporto rezultatus, numesti svorio.